Gravel velosipēdi ir strauji auguši popularitātē arī Latvijā pēdējos 3-4 gados. Kāpēc? Jo grants velosipēdi braucējam sniedz daudzpusību, ar to ir ērti un droši braukt kā pa grants ceļiem un meža takām, tā pa šosejām un pilsētām. Var teikt, ka šis ir universālākais no velosipēdu tipiem un atšķirībā no MTB velosipēdiem, gravel velo ļoti labi ripo arī pa asfaltētu ceļu. Šajā aprakstā centīsimies izskaidrot visu, kas jums jāzina par šiem velosipēdiem. Ja apsverat grants jeb gravel velosipēda iegādi, zemāk ir aprakstīts viss nepieciešamais.
Grants jeb gravel velosipēds ir veidots tā, lai ļautu jums braukt pa daudziem un dažādiem ceļa segumiem. Šosejas velo tipa stūre un sportiska, bet vienlaikus ērta rāmja ģeometrija nodrošina izcilas sajūtas uz praktiski jebkura ceļa seguma. Gravel velosipēdi ir aprīkoti ar platākām riepām nekā šosejas velo un zemākiem pārnesumiem, kas ļauj mīties ne tikai pa zemes ceļiem un šosejām, bet arī pa šaurām meža takām.
Gravel velosipēds braucējam sniedz iespēju veidot maršrutus gan pa grants un meža ceļiem, gan pa takām, apbraucamajiem ceļiem un šosejām. Tāpat šie velosipēdi jau no rūpnīcas ir aprīkoti ar stiprinājuma vietām priekš somām un teltīm, lai jūs varat doties kārtīgā vairāku dienu tūrisma piedzīvojumā ar velosipēdu.
Kā jebkurš velosipēds, arī gravel velosipēdi var izskatīties ļoti dažādi atkarībā no ražotāja. Daži grants velosipēdi ir domāti vairāk ātrumam un sacensībām, kamēr citi ir domāti vairāk tūrismam. Feelfree.lv saviem klientiem piedāvā pasaulē lielākā velosipēdu ražotāja Giant gravel velosipēda modeli – Giant Revolt un īpaši dāmām piemērotos Liv Devote, kā arī Spānijā ražotos Orbea Terra, kas aplūkojami šeit.
Piemērota grants velosipēda izvēle ir atkarīga no plānotā braukšanas veida. Tāpēc apskatīsim tuvāk dažas lietas, kas piemīt kvalitatīvam grants velosipēdam.
Kā jau vairums velosipēdu, arī grants velosipēdi tiek izgatavoti no dažādiem rāmja materiāliem. Visizplatītākie ir alumīnijs un oglekļa šķiedra jeb “karbons”
Labi un kvalitatīvi “budžeta” grants velosipēdi būs aprīkoti ar alumīnija rāmi, piemēram kā Giant Revolt modeļi 0, 1 vai 2. Tiem ir pieņemama cena, tie ir izturīgi un salīdzinoši viegli. Savukārt velosipēdi, kas aprīkoti ar oglekļa jeb “karbona” rāmi, parasti ir vieglāki nekā alumīnija. Karbona gravel velosipēdi ir veidoti tā, lai nodrošinātu vēl lielāku komfortu un reizē arī stingrību salīdzinājumā ar alumīnija divriteņiem. Karbona velosipēdiem parasti rāmis ir veidots arī aerodinamiskākās formās, piemēram kā Giant Revolt Advanced modeļiem.
Lai gan tas izskatās ļoti līdzīgs šosejas divritenim, grants velosipēda ģeometrija ir veidota tā, lai sniegtu stabilāku vadāmību bezceļa apstākļos. Tiem parasti ir garāka riteņu bāze un mazāki leņķi rāmim un dakšai.
Garvel divriteņiem parasti ir vertikālāka un ērtāka braukšanas pozīcija kā šosejas velo, sniedzot lielāku komfortu garos braucienos. Šada sēdpozīcija ļauj arī ērti pravietot braucēja svaru, lai pārvarētu šķēršļus un nobraucienus. Rāmis ir speciāli veidots tā, lai amortizētu ceļa nelīdzenumus, jo īpaši rāmja aizmugurējā trīsstūrī. Sēdekļa stutes un stūres, tostarp, Giant D-fuse, arī tiek veidotas tā, lai maksimāli absorbētu ceļa radītās vibrācijas.
Ir vērts arī apsvērt pa kādiem ceļiem brauksiet ar velosipēdu un izvēlēties velo, kas ir visvairāk piemērots tiem.
Latvijas apstākļiem piemērotākie būs gravel velosipēdi, kas vairāk līdzinās šosejas divriteņiem, kā jau iepriekš pieminētie Giant Revolt un Orbea Terra. Vai arī kāds no jaunā tipa šosejas velosipēdiem, kā Giant TCR vai Giant Defy, kuriem jau var ievietot resnākas riepas, attiecīgi 32mm un 35 mm. Tiesa - Giant Revolt grants velosipēdu var aprīkot arī ar 53mm resnām riepām, kas būs tik pat platas un augstas, kā vairumam 29 collu MTB.
Savukārt, ja plānojat braukt ar velosipēdu, galvenokārt, pa tehnisku bezceļa reljefu, piemērotāks būs gravel velo ar 650b ratiem, šiem velosipēdiem parasti rāmja ģeometrija atgādina vairāk MTB velo nekā šosejas.
Ja runājam par riepām, tad grants velosipēdi visbiežāk ir sastopami ar diviem ratu izmēriem - 650b un 700c. Latvijā, gan pasaulē lielākais vairums gravel velo ir ar 700c ratiem. 650b aplokiem ir nedaudz mazāks diametrs, un tiem var uzmontēt vēl platākas riepas lielākai saķerei ar ceļu.
Kā jau minējām, lielākā daļa grants velosipēdu tomēr standartā ir aprīkoti ar 700c ratiem un riepām, attiecīgi šim izmēram ir arī plašākā riepu un ratu izvēle veikalos.
Praktiski visiem gravel velosipēdiem ir bezkameru riepas, kas sniedz labāku aizsardzību pret riepu pārduršanu un ļauj izmantot velosipēdu ar mazāku spiedienu riepās, vienlaikus palielinot komfortu un samazinot rites pretestību uz grants vai meža ceļiem. Tomēr, ja jūsu gravel divritenis ir aprīkots ar kamerām, pāreja no kameru uz bezkameru riepām, mūsu skatījumā, būtu pirmais uzlabojums, ko ir noteikti vērts veikt.
Aplokiem tiek uzmontēti bezkameru ventiļi, lenta un bezkameru riepās tiek iepildīts speciāls šķidrums, kas saskaroties ar gaisu ātri sabiezē, veidojot gumijas kārtiņu un aizlāpot caurumu riepā.
Populārākie gravel riepu izmēri Latvijas apstākļos ir 700c X 38mm, 700c X 40mm un 700c X 45mm ar smalku protektoru, kas sniedz labu saķeri un ātrumu uz Latvijas grants un meža ceļiem, piemēram, kā WTB Ridller, Schwalbe G-One vai Maxxis Rambler.
Lētākie un vidējā segmenta grants velosipēdi ir aprīkoti ar alumīnija ratiem, savukārt dārga gala velosipēdi jau no rūpnīcas būs aprīkoti ar “karbona” ratiem. Atšķirība starp alumīnija un karbona ratiem ir tieši tāda pati, kā ar rāmjiem. Karbona rati būs vieglāki ar mazāku rites pretestību, labākām rumbām un sniegs lielāku baudu un komfortu braucot ar velosipēdu.
Ja plānojat iegādāties labākus ratus ir vērts ieskatīties šeit. Pirms ratu iegādes noteikti vajag saprast, kādas ir rāmja stiprinājuma vietas ratiem un kāda pārslēdzēju sistēma ir jūsu velosipēdam – Shimano, Sram, vai Campagnolo, jo attiecīgi aizmugurēja rata rumbai ir jābūt saderīgai ar kādu no šim sistēmām. Tapāt jāsaprot vai esošie disku bremžu rotori derēs jūsu jaunajiem ratiem, jo rumbām ir divu veidu stiprinājumi – “Centerlock” vai “6 bolt”.
Šeit viss ir vienkārši un galva lieki nav jālauza, visi gravel velosipēdi mūsdienas ir aprīkoti ar disku bremzēm. Atšķirība tikai kāda veida – vidējiem un dārgākiem modeļiem būs hidrauliskās disku bremzes, savukārt lētākiem modeļiem būs disku bremzes, kas darbojās ar trosīšu palīdzību, jeb mehāniskās disku bremzes. Bremžu rokturis būs apvienots ar pārslēdzēju rokturiem tā pat, kā tas ir šosejas velosipēdiem.
Lielākā daļa grants velosipēdu ir aprīkoti ar speciālajām gravel pārslēdzēju grupām - Shimano GRX, SRAM XPLR vai Rival, kā arī retākos gadījumos Campagnolo Ekar. SRAM Rival tiek izmantots gan grants velosipēdiem, gan šosejas, atšķirība ir tikai priekšējo un aizmugurējo zobratu izmēros.
No šosejas pārslēdzēju grupām, speciālas grants pārslēdzēju grupas atšķiras ar to, ka aizmugurējām pārslēdzējam ir garāka kājiņa, lai vārētu izmantot lielākus zobratus aizmugurē, kā arī pats pārslēdzējs ir aprīkots ar īpašu sajūga mehānismu, kas uz nelīdzeniem ceļiem neļauj ķēdei kratīties un nokrist no zobratiem. Tapāt atšķirībā no šosejas pārslēdzēju sistēmām, grants sistēmas ir pieejamas kā 1x vai 2x sistēmas, kas attiecīgi nozīmē, ka priekšā uz klaņiem būs viens (1x) vai divi (2x) zobrati.
Ja grants velosipēds ir aprīkots ar 1x sistēmu, tad tam nebūs arī priekšējais pārnesmu pārslēdzējs, bet aizmugurē būs lielāki zobratu izmēri. 1x sistēmai arī ir speciāls priekšējais “Narrow-wide” veida zobrats, kas notur ķēdi vietā un neļauj tai nokrist braucot pa bedrēm vai koku saknēm.
Lai gan gravel velo stūre uz pirmā acu uzmetiena izskatās tāda pati kā šosejas velo, tomēr tām ir dažas atšķirības. Gravel stūres zemākie ragi ir izliekti uz āru, lai sniegtu labāku vadāmību uz nelīdzeniem ceļiem, kā arī tiem nav tik liels attālums starp stūres augšējo daļu, sniedzot lielāku komfortu turoties pie tiem.
Daži gravel velosipēdi, tostarp, arī Giant Revolt Advanced 1, mēdz būt aprīkoti ar “droper” tipa sēdekļa stuti. Kas ir “droper” stute? To ar slēdzi uz velo stūres var automātiski nolaist un pacelt atpakaļ nepaciešamajā augstumā. Šāds risinājums ir īpaši noderīgs stāvos nobraucienos, jo nolaižot sēdekli un pārnesot svaru uz aizmuguri, jūs iegūstat lielāku kontroli pār velosipēdu.
Elektrovelo popularitāte arī Latvijā strauji pieaug, un tostarp arī elektrogravel velosipēdu. Tirgū arvien vairāk ir pieejami elektriskie grants velosipēdu no dažādiem zīmoliem. Pa Latvijas ceļiem jau ripo vairāki Giant Revolt E+ Pro XR. Elektriskais gravel velo sniegs palīdzību pedāļu mīšanā (līdz noteiktam ātrumam), kas ir īpaši ērti, braucot stāvākos kalnos, kā, piemēram, Siguldā. Tāpat elektrovelo jums ļaus veikt lielākus attālumus ar mazāku piepūli.
Kā jau minējām iepriekš, grants velosipēdam parasti ir ērtāka un mazāk agresīva uzsēde un rāmja ģeometrija, kā šosejas velosipēdam. Kas savukārt nozīmē lielāku komfortu garos braucienos. Turklāt gravel velosipēdiem var uzmontēt platākas riepas nelīdzenam ceļam un tas būs piemērotāks arī braukšanai pa meža takām.
Grants velosipēdiem daudzas lietas ir ņemtas no kalnu velosipēdiem, piemēram, relaksētāka rāmja ģeometrija, kas paredzēta lielākai stabilitātei un platas bezkameru riepas, kā arī plašs pārnesumu diapazons. Tomēr grants velosipēdu šosejas tipa stūre un lielāki pārnesumi padara tos daudz ātrākus uz asfalta, zemes vai mežā ceļiem nekā MTB. MTB velosipēds par grants velo būs ātrāks tikai tehniskās meža takās, vai stāvos un sarežģītos nobraucienos.
Tāpat kā grants velosipēdiem, arī hibrīda vai pilsētas velo parasti ir platākas riepas un zemāks pārnesumu diapazons nekā šosejas velosipēdiem. Tomēr šiem abiem velo tipiem būs arī plakana nevis šosejas tipa stūre, kā arī šaurākas un gludākas riepas, kas ierobežos iespēju ar šiem velo braukt ārpus asfaltēta ceļa seguma.
Ja esat izlēmis iegādāties gravel velsoipēdu, gaidīsim jūs ciemos mūsu veikalos, kur konsultanti jums palīdzēs ar padomu un atradīs jums piemērotāko velosipēda izmēru.
FeelFree.lv ir Giant un Liv velosipēdu oficiālais izplatītājs un garantijas servis nodoršinātājs Latvijā.
Gaidīsim jūs ciemōs mūsu veikalos:
Giant un Liv salonveikalā Rīgā, Brīvības gatvē 197, tel. 22722275
P, O, T, C, Pk 10:00 - 19:00